capstarz@yahoo.com

capstarz@yahoo.com

Thursday 19 July 2012

PERANCANGAN KEWANGAN

Bertemu lagi kita dalam entri seterusnya.....

 

Pejam celik pejam celik dah masuk bulan Ramadan rupanya,sememangnya bulan ini merupakan bulan yang sememangnya dinantikan oleh umat Islam di seluruh dunia dan juga di Malaysia.Cepatnya masa berlalu kan....semoga hari-hari yang kita lalui sebelum ini mendatangkan manfaat kepada kita pada masa akan datang.Percayalah apa yang kita lakukan hari ini akan membuahkan hasil di kemudian hari cuma yang membezakan hanyalah tempoh masa yang kita akan tuai hasilnya berkat kegigihan usaha kita selama ini tanpa mengenal erti putus asa. Begitu juga kalau kita kaitkan dengan soal perancangan kewangan,makin cepat kita ambil tindakan ke atas perancangan(kewangan) maka makin cepatlah kita akan tuai hasilnya.Walaupun aku sedar aku bukanlah orang yang selayaknya untuk membicarakan soal kewangan.tapi diharapkan sedikit perkongsian ikhlas ini dapat memberikan info serba sedikit bagaimana untuk merancang kewangan untuk keselesaan kita pada masa akan datang.Dan aku percaya semua manusia di atas muka bumi ini pernah merasai permasalahan yang berkaitan soal kewangan melainkan mereka yang mewarisi kekayaan dari generasi terdahulu sudah pasti tidak akan berada di dalam situasi seumpama ini.Baiklah.apa yang paling penting dalam merancang kewangan ini,langkah pertama anda(diri sendiri) perlulah menetapkan berapkah jumlah wang yang diperlukan(perlu spesifik kuantitinya) untuk kegunaan pada masa hadapan.Lain orang lain jumlahnya bergantung kepada matlamat asal seseorang.Kegunaan wang untuk tujuan pendidikan sudah semestinya berbeza jumlah yang diperlukan jika dibandingkan dengan kegunaan wang untuk tujuan pelaburan.Begitulah perbezaan yang ringkas dan mudah difahami untuk menjelaskan jumlah wang yang diperlukan oleh individu.Seterusnya langkah kedua haruslah BERTINDAK! Ya,anda harus BERTINDAK setelah menetapkan berapakah jumlah wang yang anda perlukan.Tanpa TINDAKAN sememangnya mustahil untuk mencapai perancangan yang telah kita tetapkan sebelum ini.Lagi cepat tindakan kita lagi bagus,kerana hasilnya kita akan dapat lihat dalam tempoh yang lebih singkat.Jadi.mulakanlah SEKARANG! ya SEKARANG! Tapi sebelum tu,anda pasti tertanya-tanya kan apakah tindakan yang perlu kita lakukan? Jangan bimbang,seperti  mana yang aku cakap sebelum ni,aku akan berkongsi pengalaman SENDIRI bagaimanakah untuk menguruskan kewangan dalam masa yang sama dapat mencapai impian kita. Pengalaman yang akan aku kongsikan ini adalah berdasarkan cerita sebenar yang aku sendiri alami untuk mencapai impian tersebut.Apa yang aku lakukan,semuanya menjadi walaupun ada beberapa rintangan yang perlu dihadapi.Tapi aku akan kongsikan tips-tips tersebut bukan di sini,dalam entri berikut aku akan perincikan setiap tips untuk manfaat kita bersama.Jumpa lagi dalam entri berikut!


P/s:Jangan lupa dapatkan tips-tips PERANCANGAN KEWANGAN dalam entri berikut!

No comments:

Post a Comment